VAD ÄR KÄRLEK?

English version


Vad är kärlek? Jag är en romantiker i själ och hjärta. Ändå har skillnaden mellan "intellektuell kunskap" och "experimentell kunskap" alltid intresserat mig eftersom jag tror att kunskap också spelar en roll när det gäller kärlek. Att läsa en bok om hur man spelar flöjt eller till och med att läsa noter är "intellektuellt". Övandet som krävs för att skapa musik på ett instrument är experimentellt. Så vad har detta med "kärlek" att göra? Det har tagit med en livstid för att inse en enkel sanning: "kärlek är acceptans". Jag har vetat i åratal att älska någon är att ta personen för den han eller hon är, utan villkor. Men detta är enbart en "intellektuell" förståelse. "Kärlek är acceptans" är ett experimentellt koncept som kräver så mycket övande att det ibland känns som om armar och ben ska ramla av utav utmattning. Men varför ska det vara så?
Kanske måste jag först lära mig tillfredsställa mina egna behov för att kunna acceptera en person. På så vis blir jag tacksam för en persons hjälp, vänskap och vänlighet istället för att ta den för givet. Den hårdaste kampen för mig, och detta pågår ständigt, är att lära mig att ta hand om mig själv. Men jag tror att det är värt ansträngningen eftersom det som är kvar när jag inte längre har ett behov av att andra människor ska göra sig och så, är den rena kärlekens essens.

Comments